Lärare 50% – Svenska från dag ett

20 december 2020

Vi söker nu lärare till kursen Svenska från dag ett, 1 tjänst 50 %

Svenska från dag ett är en kurs som ska ge asylsökande och nyanlända i Sverige möjlighet att lära sig svenska tidigt och samtidigt få en grundläggande förståelse för det svenska samhället. Ett viktigt syfte är att ge deltagarna en meningsfull sysselsättning under asyltiden. Det ger också möjlighet att korta ner den tid det tar att etablera sig i samhälls- och arbetslivet för den som får uppehållstillstånd.

Undervisningen är förlagd till Pingstkyrkan, Västra torget i Jönköping, med lektioner tre förmiddagar/vecka. Kursen har genomförts sedan 2016 och görs i nära samarbete med församlingen, där både volontärer och kyrkans anställda är engagerade för att möta och stötta deltagarna.

Du är:

• nyfiken på att lära känna nya människor och ett nytt sammanhang
  • mån om den enskildes utveckling och bildning
  • ansvarstagande
  • lyhörd och flexibel för att kunna möta deltagare med varierade behov

En förutsättning för tjänsten är att du delar skolans kristna värderingar.

Kompetens/erfarenhet:

Du behöver goda kunskaper i det svenska språket och ett intresse för aktuella samhällsfrågor. Det är inget krav att du har en lärarutbildning, men det är meriterande. Likaså är tidigare erfarenhet av lärartjänst, arbete inom folkbildning eller annan pedagogisk verksamhet också meriterande.

Antal tjänster: 1 st
Omfattning: 50 %
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Tillträde: 25 januari 2021 eller efter överenskommelse. Varaktighet: 30 maj 2021, med möjlighet till förlängning

OBS! Urval och intervjuer sker löpande och tillsättning kan ske före sista ansökningsdag.

Sista ansökningsdag: 10 januari 2021.

Ansökan skickas till: info@junefolkhogskola.se
Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta bitr rektor Anna Engborg, 036-374811.

JUNE FOLKHÖGSKOLA erbjuder vuxenutbildning i centrala Jönköping sedan 2011. Skolan grundades 1979 och låg tidigare utanför Nässjö och namnet var då Viebäcks folkhögskola. Skolan är en dagfolkhögskola som erbjuder bildning, gemenskap och utbildning inom varierande områden. Skolan har idag kursverksamhet som berör ca 650 personer varje år. På skolan är cirka 35 personer anställda. De flesta kursdeltagarna läser i Juneporten Jönköping eller via distansstudier. Skolans huvudman är stiftelsen Pingstförsamlingarnas Skol- och Kursverksamhet. Stiftelsen driver fem folkhögskolor inom Pingströrelsen. Syftet med skolverksamheten beskrivs att bedriva folkhögskoleverksamhet på kristen grund och i kristen anda.
Se mer på: www.junefolkhogskola.se