STUDIETAKT:

1 år

KURSTYP:
Profilkurs

Utbildningen anordnas av June folkhögskola i samarbete med Pingst-fria församlingar i samverkan. Utbildningen vänder sig till dig som har erfarenhet av själavårdande samtal i församlingen och vill fördjupa dig i detta. Själavårdsutbildningen har sedan 1991 funnits på Kaggeholms folkhögskola och finns sedan 2020 på June folkhögskola.

STUDIETAKT: 25%

LÄNGD: 1 år

SISTA ANSÖKNINGSDAG: 15 maj 2024

KURSTYP: Profilkurs

Kursbeskrivning

Själavårdsutbildningen vänder sig till dig som är engagerad i en lokal församling, utbildningen är en fördjupning och du behöver bli rekommenderad av din församlingsföreståndare, ordförande eller präst att du är lämplig som själavårdare.
Utbildningen pågår i tre processer. Din egna bearbetning. Den process som pågår i basgrupp, litteraturgrupp och i kreativa pass. Samt den som sker i storgrupp där samtliga deltagare deltar och där undervisningen sker.
Mellan varje utbildningstillfälle har deltagarna en hemuppgift och tre-fyra böcker att läsa och bearbeta i litteraturgrupp.

Kursinnehåll

Utbildningen består av fyra utbildningstillfällen fördelade på två terminer, utbildningstillfällena sker på June folkhögskola i Jönköping. Varje utbildningstillfälle startar klockan 16 på torsdagen och avslutas med lunch på söndagen.

Terminstiderna är:
Höstterminen 2024: 5 augusti – 20 december
Vårterminen 2025: 2 januari – 11 maj

19 – 22 september 2024
Utbildningstillfälle 1. Gudsbild & Självbild

Det själavårdande samtalet
Vad är själavård?
Samtalsövningar
Gudsbild
Självbild
Tystnadsplikt och tystnadsrätt

21 – 24 november 2024
Utbildningstillfälle 2. Medmänniskan
Själavård och behandling
Själavård vid våld i nära relationer
Själavård i mångkulturell församling
Psykisk hälsa och psykisk ohälsa
Att starta ett själavårdsteam
Det själavårdande samtalet

30 januari – 2 februari  2025
Utbildningstillfälle 3. Kriser
Trons kris och utveckling
Sorg och förlust
Att möta människor i livets slutskede
Kris och katastrof
Kris och katastrof i församlingsmiljön
Konflikthantering
Relationer, sexualitet och porr

8 maj – 11 maj 2025
Utbildningstillfälle 4. Att växa och mogna som själavårdare
Förlåtelse och försoning
Skam och skuld
Sund andlighet
Samtalsmetodik

Övrig information

Utbildningen kostar 3.950kr per utbildningstillfälle inkl. helpension och boende. (med reservation för prisökning)
Om du ordnar eget boende blir kostanden 1.300kr per utbildningstillfälle.
Litteraturkostnad och resekostnader tillkommer.
När man blir antagen till utbildningen förbinder man sig att delta vid samtliga kurstillfällen.

Efter utbildningen

Utbildningen ger deltagarna teoretisk och praktisk kunskap i ämnet själavård. Efter kursen har deltagarna redskap för att möta och samtala med människor i självårdssamtal.

PLATS: Jönköping

INTERNAT: Nej

KURSSTART: 5 augusti 2024

STUDIESTÖDSNIVÅ (CSN): Gymnasienivå A2

BRA ATT VETA:

Ingrid Svanell

Ansökan

Ansök via vårt ansökningsformulär på Schoolsoft. Ansökan kompletteras med ett personligt brev varför du söker själavårdsutbildningen. För att ansökan ska vara giltig ska den kompletteras med en rekommendation som skickas i ett separat brev direkt från den som skriver den. Rekommendationen skrivs av föreståndare, ordförande eller präst i den sökandes församling.

June folkhögskola
Att. Själavårdsutbildningen